KEPENTINGAN KEMAHIRAN INTERPERSONAL DAN INTRAPERSONAL KEPADA BAKAL SETIAUSAHA
1.0 PENGENALAN
Kemahiran interpersonal adalah proses komunikasi yang
berlangsung antara individu. Ia juga merupakan proses komunikasi yang
melibatkan dua orang atau lebih baik secara verbal mahupun nonverbal, dengan
tujuan untuk mencapai kesamaan makna. Proses ini berlaku dalam keadaan yang
membolehkan orang membalas secara terus antara satu sama lain. Proses ini juga
berlaku dalam keadaan sama ada formal atau tidak. Kemahiran interpersonal yang
kuat adalah penunjuk utama kejayaan di tempat kerja. Sebaliknya, kekurangan
kemahiran interpersonal boleh menyebabkan salah komunikasi atau perselisihan
faham dengan rakan sekerja atau pengurusan, yang boleh meningkat kepada konflik
yang lebih ketara.
Setiausaha yang meningkatkan kemahiran interpersonal
boleh membantu mewujudkan tempat kerja yang lebih harmoni, membaiki sebarang
perhubungan yang mengganggu keupayaan seseorang untuk bekerja dengan berkesan,
dan membebaskan masa dan tenaga untuk memberi tumpuan kepada kerja terbaik.
Definisi bagi kemahiran intrapersonal adalah
penggunaan bahasa atau fikiran yang terjadi di dalam diri komunikator sendiri. Ini
merupakan keterlibatan internal secara aktif dari individu dalam pemprosesan
simbolik dari pesan-pesan.. Secara ringkasnya, kemahiran ini lebih kepada berlaku
dalam diri seseorang. Contohnya, seseorang yang sedang berfikir tentang sesuatu
perkara merupakan cara kemahiran intrapersonal. Ini kerana mereka sedang dalam
proses berkomunikasi dengan dirinya sendiri. Bermonolog dengan diri mampu untuk
membuat pilihan, keputusan, memberikan sebab dan akibat.
Antara cabaran yang selalu dihadapi oleh bakal
setiausaha adalah mereka tiada kemahiran interpersonal dan intrapersonal yang
bagus. Hal ini menyebabkan mereka tidak tahu untuk berkomunikasi dan
menyelesaikan masalah tersebut. Mereka juga akan berasa susah untuk meminta
tolong dengan pekerja yang lain dan tidak boleh untuk bekerja secara dalam
kumpulan. Mereka juga sering lemah dalam mengawal emosi. Hal ini menyebabkan pentingnya kemahiran interpersonal dan
intrapersonal dalam diri seseorang bakal setiausaha supaya mereka boleh
berkomunikasi dan berinteraksi dengan orang lain. Ini juga dapat memudahkan
kerja sebagai seorang setiausaha yang berkaliber dan dipercayai.
Dalam masa kini, mungkin terdapat konflik kecil dan
salah faham. Cabaran-cabaran ini menjejaskan perkembangan organisasi kerana
pekerja mengalami semangat rendah dan boleh memilih untuk meninggalkan
syarikat. Membangunkan kemahiran interpersonal membolehkan kakitangan
pentadbiran mengasah kemahiran mendengar mereka, meningkatkan penyelesaian
konflik, dan mengasah kemahiran kepimpinan mereka.
2.0 KEPENTINGAN
KEMAHIRAN INTERPERSONAL KEPADA BAKAL SETIAUSAHA
Antara kepentingan kemahiran interpersonal adalah seorang
setiausaha boleh bercakap dengan yakin di khayalak ramai. Setiausaha yang yakin
lebih cenderung mengambil lebih banyak risiko di tempat kerja. Sebagai contoh, mereka
akan lebih banyak membuat pembentangan di hadapan khalayak ramai. Oleh itu, mereka
perlu berusaha meningkatkan kemahiran interpersonal mereka untuk mengembangkan keyakinan
diri, meningkatkan kemahiran teknikal mereka dan menilai kelemahan mereka.
Seterusnya, menggalakkan komunikasi yang Jelas. Sebagai
setiausaha, kemahiran komunikasi yang berkesan adalah kunci. Mereka hendaklah
dapat menyampaikan maklumat dengan jelas dan tepat kepada bos atau rakan
sekerja tanpa mengambil kira ianya disampaikan secara verbal atau bertulis. Ini
kerana ianya merangkumi kemampuan untuk menulis e-mel yang profesional, membuat
panggilan telefon yang efektif, dan berinteraksi secara lisan dengan jelas.
Kemahiran komunikasi yang baik juga membantu mengelakkan sebarang kekeliruan
atau kekurangan dalam mesej yang disampaikan. Kemahiran ini membantu dalam
membina hubungan antara kolaborator dan memperkuat perdagangan kebolehan, data,
dan idea yang sama. Mereka juga mendorong saling menghormati dan terbuka
terhadap idea dan kritikan antara satu sama lain.
Disamping itu, keupayaan untuk berkolaborasi juga
mempengaruhi kepentingan kemahiran interpersonal. Kemahiran ini berkait rapat
dengan keupayaan untuk berkongsi idea, berkolaborasi, dan bekerjasama sebagai
pasukan. Sebagai setiausaha, mereka mungkin terlibat dalam projek bersama
dengan rakan sekerja lain atau menyediakan sokongan kepada bos. Kemahiran
berkolaborasi yang baik membantu dalam mencapai matlamat bersama dengan lebih
berkesan dan efisien. Setiausaha yang ada kemahiran interpersonal mampu untuk
bekerja secara berkumpulan kerana mudah untuk berinteraksi dengan ahli
kumpulan.
Setiausaha juga perlu pandai dalam menyelesaikan
masalah. Ini kerana apabila dalam bekerja, pelbagai masalah atau konflik akan
berlaku tanpa kita sangka. Sebagai seorang setiausaha, mereka perlu bijak
menyelesaikan masalah tersebut dengan cara berkomunikasi. Kemahiran mendengar
dengan teliti, mencari penyelesaian yang adil, dan menguruskan konflik dengan
penuh diplomasi adalah salah satu cara kemahiran interpersonal yang ada dalam
diri seorang setiausaha apabila menyelesaikan masalah.
Akhir sekali, setiausaha yang pandai menyahkod
pelbagai cara untuk meningkatkan kemahiran interpersonal boleh menjadi
pemimpin. Mereka akan lebih menjadi berkarisma, empati, boleh dipercayai, dan
komunikator yang baik. Ciri-ciri keperibadian ini penting dalam kepimpinan dan
pengurusan. Di samping itu, pemimpin yang baik mempunyai hubungan yang baik
dengan rakan sekerja mereka dan mendorong mereka untuk menjalankan peranan
mereka.
3.0 KEPENTINGAN
KEMAHIRAN INTRAPERSONAL KEPADA BAKAL SETIAUSAHA
Antara kepentingan kemahiran intrapersonal ialah pengurusan
emosi yang efektif Seorang setiausaha yang mampu mengawal emosi dan keadaan
diri dapat membentuk imej diri yang ideal
Selain itu, setiausaha juga mampu mengambil keputusan
yang baik. Ini kerana seorang setiausaha akan membuat keputusan kerana mereka
merupakan orang penting dalam sesuatu bahagian. Kemahiran ini mampu membantu
seorang setiausaha untuk membuat sesuatu keputusan yang bijaksana. Kemahiran
ini dapat mengaplikasikan kemampuan berfikir secara kritis dan mengambil
keputusan yang berlandaskan logik serta nilai peribadi adalah aset penting
dalam kerjaya setiausaha.
Lain daripada itu, setiausaha juga dapat memupuk
kesedaran dalam diri. Ini kerana meeka dapat menyedari setiap aspek dalam diri
mereka dengan cara bersoal jawab dengan diri sendiri. Lama-kelamaan mereka akan
menyedari kualiti diri mereka tersendiri tanpa ditegur oleh orang lain. Hal ini
membantu dalam proses pembentukan diri, termasuk ketika berkomunikasi dengan
orang lain.
Akhir sekali, setiausaha boleh mengembangkan
kreativiti dan imaginasi. Imaginasi yang terjalin dalam diri seorang setiausaha
membantu seseorang itu lebih kreatif serta dapat mengembangkan imaginasi
mereka. Mereka mampu berimaginasi dengan berinteraksi dengan diri sendiri untuk
berfikir jauh dan lebih kreatif. Mereka akan berinteraksi dengan diri sendiri
untuk membuat sesuatu dan daripada itu mereka dapat mengetahui kelemahan dan
kelebihan diri sendiri. Dalam ini, setiausaha dapat meningkatkan kemampuan
komunikasi dan juga berfikir dengan lebih waras dan teratur.
4.0 CADANGAN
Cadangan untuk memastikan bahawa setiausaha dibekalkan
dengan kemahiran tersebut adalah dengan cara membuat dan memberi sokongan kaunseling
dan pembangunan kendiri Institusi-institusi
pendidikan perlu menyediakan sokongan kaunseling dan pembangunan kendiri kepada
pelajar. Ini membolehkan mereka mengenal pasti kekuatan dan kelemahan peribadi
mereka serta dapat menguruskan tekanan akademik, dan mengembangkan diri dalam
aspek seperti motivasi dan pengambilan keputusan. Program kaunseling juga boleh
membantu pelajar mengatasi konflik interpersonal atau masalah emosi yang
mungkin timbul semasa dalam pengajian.
Selain itu, program pembangunan soft skills.
Pihak institusi boleh melaksanakan program tersebut supaya bakal setiausaha
dapat mengasah kemahiran komunikasi mereka dengan baik dan bukan sahaja semata
belajar teknikal. Ini kerana sesetengah syarikat memerlukan setiausaha yang
pandai dalam berkomunikasi dengan ramai orang. Disamping dapat ilmu mengenai
soft skills dalam berinteraksi, secara tidak langsung mereka juga dapat
mengaplikasikan kemahiran komunikasi lisan dan bertulis yang efektif, kemahiran
berfikir kritis, dan kemahiran pengurusan masa dengan lebih baik.
Seterusnya, membuat program atau kursus praktikal dan pendedahan
industri. program pendidikan sepatutnya menggalakkan pelajar untuk menjalani
latihan praktikal dalam sektor korporat atau industri sepanjang pengajian mereka.
Ini memberi peluang kepada graduan untuk mengaplikasikan kemahiran
intrapersonal dan interpersonal dalam persekitaran sebenar. Sementara berada
dalam praktikal, mereka boleh mempelajari bagaimana berkomunikasi dengan
pelbagai pihak, menguruskan emosi dalam situasi kerja sebenar, dan mendapatkan
pemahaman mendalam tentang fungsi organisasi.
Akhir sekali, pihak institusi perlu memperbanyakkan
latihan amali berkomunikasi dan berfikir yang holistik kepada pelajar. Hal ini
kerana, mereka dapat mengaplikasikan teknik tersebut dalam kehidupan seharian. Ini
boleh termasuk kursus tentang pemahaman diri, pengurusan emosi, komunikasi
berkesan, penyelesaian konflik, dan kerjasama dalam pasukan. Graduan perlu
dilatih secara komprehensif untuk menjadi setiausaha yang berkesan.
5.0 RUJUKAN
Ajah_Excel. (2023, mac 19). Kepentingan Kemahiran
Interpersonal | Etika Ruang Kerja pada 2023. Retrieved from https://kiiky.com/ms/pekerjaan/kepentingan-kemahiran-interpersonal/
Husnadira, N. (2015, november 29). Kepentingan
Intrapersonal. Retrieved from
https://prezi.com/ljtl_ascou2-/kepentingan-intrapersonal/
Puthanveedu, L. (2023, mac 6). Contoh
Kemahiran Interpersonal, Definisi dan Kepentingan pada 2023. Retrieved
from https://ahaslides.com/ms/blog/interpersonal-skills-examples/
Reddy, M. M. (2023, august 16). Kemahiran
Interpersonal: Kepentingan, Jenis, dan Cara Memperbaikinya. Retrieved
from https://blog.empuls.io/ms/interpersonal-skills/
Comments
Post a Comment