KEPENTINGAN KEMAHIRAN INTERPERSONAL DAN INTRAPERSONAL KEPADA BAKAL SETIAUSAHA


1.0  PENGENALAN

Kemahiran interpersonal adalah proses komunikasi yang berlangsung antara individu. Ia juga merupakan proses komunikasi yang melibatkan dua orang atau lebih baik secara verbal mahupun nonverbal, dengan tujuan untuk mencapai kesamaan makna. Proses ini berlaku dalam keadaan yang membolehkan orang membalas secara terus antara satu sama lain. Proses ini juga berlaku dalam keadaan sama ada formal atau tidak. Kemahiran interpersonal yang kuat adalah penunjuk utama kejayaan di tempat kerja. Sebaliknya, kekurangan kemahiran interpersonal boleh menyebabkan salah komunikasi atau perselisihan faham dengan rakan sekerja atau pengurusan, yang boleh meningkat kepada konflik yang lebih ketara.

 

Setiausaha yang meningkatkan kemahiran interpersonal boleh membantu mewujudkan tempat kerja yang lebih harmoni, membaiki sebarang perhubungan yang mengganggu keupayaan seseorang untuk bekerja dengan berkesan, dan membebaskan masa dan tenaga untuk memberi tumpuan kepada kerja terbaik. (Puthanveedu, 2023)

 

Definisi bagi kemahiran intrapersonal adalah penggunaan bahasa atau fikiran yang terjadi di dalam diri komunikator sendiri. Ini merupakan keterlibatan internal secara aktif dari individu dalam pemprosesan simbolik dari pesan-pesan.. Secara ringkasnya, kemahiran ini lebih kepada berlaku dalam diri seseorang. Contohnya, seseorang yang sedang berfikir tentang sesuatu perkara merupakan cara kemahiran intrapersonal. Ini kerana mereka sedang dalam proses berkomunikasi dengan dirinya sendiri. Bermonolog dengan diri mampu untuk membuat pilihan, keputusan, memberikan sebab dan akibat.

 

Antara cabaran yang selalu dihadapi oleh bakal setiausaha adalah mereka tiada kemahiran interpersonal dan intrapersonal yang bagus. Hal ini menyebabkan mereka tidak tahu untuk berkomunikasi dan menyelesaikan masalah tersebut. Mereka juga akan berasa susah untuk meminta tolong dengan pekerja yang lain dan tidak boleh untuk bekerja secara dalam kumpulan. Mereka juga sering lemah dalam mengawal emosi. Hal ini menyebabkan  pentingnya kemahiran interpersonal dan intrapersonal dalam diri seseorang bakal setiausaha supaya mereka boleh berkomunikasi dan berinteraksi dengan orang lain. Ini juga dapat memudahkan kerja sebagai seorang setiausaha yang berkaliber dan dipercayai.

 

Dalam masa kini, mungkin terdapat konflik kecil dan salah faham. Cabaran-cabaran ini menjejaskan perkembangan organisasi kerana pekerja mengalami semangat rendah dan boleh memilih untuk meninggalkan syarikat. Membangunkan kemahiran interpersonal membolehkan kakitangan pentadbiran mengasah kemahiran mendengar mereka, meningkatkan penyelesaian konflik, dan mengasah kemahiran kepimpinan mereka. (Reddy, 2023)

 

 


 

2.0  KEPENTINGAN KEMAHIRAN INTERPERSONAL KEPADA BAKAL SETIAUSAHA

Antara kepentingan kemahiran interpersonal adalah seorang setiausaha boleh bercakap dengan yakin di khayalak ramai. Setiausaha yang yakin lebih cenderung mengambil lebih banyak risiko di tempat kerja. Sebagai contoh, mereka akan lebih banyak membuat pembentangan di hadapan khalayak ramai. Oleh itu, mereka perlu berusaha meningkatkan kemahiran interpersonal mereka untuk mengembangkan keyakinan diri, meningkatkan kemahiran teknikal mereka dan menilai kelemahan mereka.

 

Seterusnya, menggalakkan komunikasi yang Jelas. Sebagai setiausaha, kemahiran komunikasi yang berkesan adalah kunci. Mereka hendaklah dapat menyampaikan maklumat dengan jelas dan tepat kepada bos atau rakan sekerja tanpa mengambil kira ianya disampaikan secara verbal atau bertulis. Ini kerana ianya merangkumi kemampuan untuk menulis e-mel yang profesional, membuat panggilan telefon yang efektif, dan berinteraksi secara lisan dengan jelas. Kemahiran komunikasi yang baik juga membantu mengelakkan sebarang kekeliruan atau kekurangan dalam mesej yang disampaikan. Kemahiran ini membantu dalam membina hubungan antara kolaborator dan memperkuat perdagangan kebolehan, data, dan idea yang sama. Mereka juga mendorong saling menghormati dan terbuka terhadap idea dan kritikan antara satu sama lain. (Ajah_Excel, 2023)

 

Disamping itu, keupayaan untuk berkolaborasi juga mempengaruhi kepentingan kemahiran interpersonal. Kemahiran ini berkait rapat dengan keupayaan untuk berkongsi idea, berkolaborasi, dan bekerjasama sebagai pasukan. Sebagai setiausaha, mereka mungkin terlibat dalam projek bersama dengan rakan sekerja lain atau menyediakan sokongan kepada bos. Kemahiran berkolaborasi yang baik membantu dalam mencapai matlamat bersama dengan lebih berkesan dan efisien. Setiausaha yang ada kemahiran interpersonal mampu untuk bekerja secara berkumpulan kerana mudah untuk berinteraksi dengan ahli kumpulan.

 

Setiausaha juga perlu pandai dalam menyelesaikan masalah. Ini kerana apabila dalam bekerja, pelbagai masalah atau konflik akan berlaku tanpa kita sangka. Sebagai seorang setiausaha, mereka perlu bijak menyelesaikan masalah tersebut dengan cara berkomunikasi. Kemahiran mendengar dengan teliti, mencari penyelesaian yang adil, dan menguruskan konflik dengan penuh diplomasi adalah salah satu cara kemahiran interpersonal yang ada dalam diri seorang setiausaha apabila menyelesaikan masalah.

Akhir sekali, setiausaha yang pandai menyahkod pelbagai cara untuk meningkatkan kemahiran interpersonal boleh menjadi pemimpin. Mereka akan lebih menjadi berkarisma, empati, boleh dipercayai, dan komunikator yang baik. Ciri-ciri keperibadian ini penting dalam kepimpinan dan pengurusan. Di samping itu, pemimpin yang baik mempunyai hubungan yang baik dengan rakan sekerja mereka dan mendorong mereka untuk menjalankan peranan mereka.

 


 

3.0  KEPENTINGAN KEMAHIRAN INTRAPERSONAL KEPADA BAKAL SETIAUSAHA

Antara kepentingan kemahiran intrapersonal ialah pengurusan emosi yang efektif Seorang setiausaha yang mampu mengawal emosi dan keadaan diri dapat membentuk imej diri yang ideal (Husnadira, 2015). Setiausaha sering terlibat dalam situasi yang mencabar emosi terutamanya yang melibatkan karenahdan ragam manusia. Jadi, seorang setiausaha perlu pandai mengawal tekanan, mengendalikan stress dan mengawal kebimbangan serta tekanan kerja. Kemahiran ini dapat membantu seseorang setiausaha untuk kekal tenang dan bersikap positif. Seterusnya, kemahiran ini juga membantu mereka untuk mengenal pasti punca emosi negatif dan mengambil langkah untuk mengatasinya.

 

Selain itu, setiausaha juga mampu mengambil keputusan yang baik. Ini kerana seorang setiausaha akan membuat keputusan kerana mereka merupakan orang penting dalam sesuatu bahagian. Kemahiran ini mampu membantu seorang setiausaha untuk membuat sesuatu keputusan yang bijaksana. Kemahiran ini dapat mengaplikasikan kemampuan berfikir secara kritis dan mengambil keputusan yang berlandaskan logik serta nilai peribadi adalah aset penting dalam kerjaya setiausaha.

 

Lain daripada itu, setiausaha juga dapat memupuk kesedaran dalam diri. Ini kerana meeka dapat menyedari setiap aspek dalam diri mereka dengan cara bersoal jawab dengan diri sendiri. Lama-kelamaan mereka akan menyedari kualiti diri mereka tersendiri tanpa ditegur oleh orang lain. Hal ini membantu dalam proses pembentukan diri, termasuk ketika berkomunikasi dengan orang lain.

 

Akhir sekali, setiausaha boleh mengembangkan kreativiti dan imaginasi. Imaginasi yang terjalin dalam diri seorang setiausaha membantu seseorang itu lebih kreatif serta dapat mengembangkan imaginasi mereka. Mereka mampu berimaginasi dengan berinteraksi dengan diri sendiri untuk berfikir jauh dan lebih kreatif. Mereka akan berinteraksi dengan diri sendiri untuk membuat sesuatu dan daripada itu mereka dapat mengetahui kelemahan dan kelebihan diri sendiri. Dalam ini, setiausaha dapat meningkatkan kemampuan komunikasi dan juga berfikir dengan lebih waras dan teratur.


 

4.0  CADANGAN

Cadangan untuk memastikan bahawa setiausaha dibekalkan dengan kemahiran tersebut adalah dengan cara membuat dan memberi sokongan kaunseling dan pembangunan kendiri  Institusi-institusi pendidikan perlu menyediakan sokongan kaunseling dan pembangunan kendiri kepada pelajar. Ini membolehkan mereka mengenal pasti kekuatan dan kelemahan peribadi mereka serta dapat menguruskan tekanan akademik, dan mengembangkan diri dalam aspek seperti motivasi dan pengambilan keputusan. Program kaunseling juga boleh membantu pelajar mengatasi konflik interpersonal atau masalah emosi yang mungkin timbul semasa dalam pengajian.

 

Selain itu, program pembangunan soft skills. Pihak institusi boleh melaksanakan program tersebut supaya bakal setiausaha dapat mengasah kemahiran komunikasi mereka dengan baik dan bukan sahaja semata belajar teknikal. Ini kerana sesetengah syarikat memerlukan setiausaha yang pandai dalam berkomunikasi dengan ramai orang. Disamping dapat ilmu mengenai soft skills dalam berinteraksi, secara tidak langsung mereka juga dapat mengaplikasikan kemahiran komunikasi lisan dan bertulis yang efektif, kemahiran berfikir kritis, dan kemahiran pengurusan masa dengan lebih baik.

 

Seterusnya, membuat program atau kursus praktikal dan pendedahan industri. program pendidikan sepatutnya menggalakkan pelajar untuk menjalani latihan praktikal dalam sektor korporat atau industri sepanjang pengajian mereka. Ini memberi peluang kepada graduan untuk mengaplikasikan kemahiran intrapersonal dan interpersonal dalam persekitaran sebenar. Sementara berada dalam praktikal, mereka boleh mempelajari bagaimana berkomunikasi dengan pelbagai pihak, menguruskan emosi dalam situasi kerja sebenar, dan mendapatkan pemahaman mendalam tentang fungsi organisasi.

 

Akhir sekali, pihak institusi perlu memperbanyakkan latihan amali berkomunikasi dan berfikir yang holistik kepada pelajar. Hal ini kerana, mereka dapat mengaplikasikan teknik tersebut dalam kehidupan seharian. Ini boleh termasuk kursus tentang pemahaman diri, pengurusan emosi, komunikasi berkesan, penyelesaian konflik, dan kerjasama dalam pasukan. Graduan perlu dilatih secara komprehensif untuk menjadi setiausaha yang berkesan.


 

5.0  RUJUKAN

 

Ajah_Excel. (2023, mac 19). Kepentingan Kemahiran Interpersonal | Etika Ruang Kerja pada 2023. Retrieved from https://kiiky.com/ms/pekerjaan/kepentingan-kemahiran-interpersonal/

Husnadira, N. (2015, november 29). Kepentingan Intrapersonal. Retrieved from https://prezi.com/ljtl_ascou2-/kepentingan-intrapersonal/

Puthanveedu, L. (2023, mac 6). Contoh Kemahiran Interpersonal, Definisi dan Kepentingan pada 2023. Retrieved from https://ahaslides.com/ms/blog/interpersonal-skills-examples/

Reddy, M. M. (2023, august 16). Kemahiran Interpersonal: Kepentingan, Jenis, dan Cara Memperbaikinya. Retrieved from https://blog.empuls.io/ms/interpersonal-skills/

 

 

Comments